تبلیغات
فروش انواع مکمل های ورزشی - کراتین چیست؟

فروش انواع مکمل های ورزشی
 
ورزش پرورش اندام به معنی نوین و امروزی آن اگر چه قدمت چندانی نداشته و در طول چندین دهه اخیر در دنیا پا گرفته و در سرتاسر دنیا گسترش یافته است اما این ورزش و مشتقات آن اعم از قوی ترین مردان، مردان آهنین و وزنه برداری قدرتی که تلفیقی از وزنه برداری سنتی و پرورش اندام است مخصوصا در چندین سال اخیر پیشرفت های شتاب زده و حیرت انگیزی را پشت سر گذاشته و به قول گفتنی از سر حد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده است....

ورزش پرورش اندام به معنی نوین و امروزی آن اگر چه قدمت چندانی نداشته و در طول چندین دهه اخیر در دنیا پا گرفته و در سرتاسر دنیا گسترش یافته است اما این ورزش و مشتقات آن اعم از قوی ترین مردان، مردان آهنین و وزنه برداری قدرتی که تلفیقی از وزنه برداری سنتی و پرورش اندام است مخصوصا در چندین سال اخیر پیشرفت های شتاب زده و حیرت انگیزی را پشت سر گذاشته و به قول گفتنی از سر حد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده است.
در صورتی که واقع بین باشیم و از حقایق مسلم و غیر قابل انکار نیز قصد فرار نداشته باشیم باید اذعان کرد که ورزش های قدرتی که امروزه از نظر تعدد ورزشکار و از نظر بسیاری مسابقات و حتی از لحاظ محبوبیت عمومی حتی گوی سبقت را از ورزش اول دنیا یعنی فوتبال نیز ربوده است سهم عمده ای از موفقیت خود را مدیون کمپانی های داروسازی و مکمل سازی بوده است.
شاید پر مصرف ترین داروها در ورزش های قدرتی را بتوان استروئیدها دانست. البته از این مهم نیز نمی توان گذشت که افدرین نیز به عنوان سلطان چربی سوزهای جهان علیرغم اینکه همچون استروئیدها در لیست داروهای ممنوعه و خطرناک قرار داده شده است اما هنوز هم همچون استروئیدها، دارویی پرطرفدار و پر مصرف بوده و به فراوانی نیز در بین ورزشکاران رشته های قدرتی مخصوصا پرورش اندام کاران مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر فرآورده های پر مصرف در این قبیل ورزش ها می توان به هورمون انسولین و هورمون رشد انسانی اشاره نمود که این مواد و این ترکیبات نیز همانند استروئیدها و افدرین در لیست سیاه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ قرار داشته و مصرف آنها نیز دوپینگ محسوب می شود.
اما در این بین ترکیباتی نیز وجود دارند که امروزه نیز جای خود را به خوبی در ورزش های قدرتی باز کرده اند و در سطح جهانی از آنها به عنوان مکمل یاد می شود. امروزه انواع گوناگون و متنوعی از مکمل ها ساخته و به بازار عرضه شده است. این دسته از ترکیبات را می توان به گروه های عمده از قبیل مکمل های پروتئین، مکمل های ویتامینی، مکمل های حاوی اسید های چرب ضروری و مفید، مکمل های حاوی قندها و ... تقسیم بندی کرد. مکمل های دیگری نیز در این بین یافت می شوند که به هیچ یک از این گروه ها تعلق نداشته و در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد هستند. از این قبیل مکمل ها می توان به مکمل های کراتینی اشاره نمود. 
کراتین ماده ای است که به طور طبیعی در بدن آدمی و در کلیه ها، کبد و پانکراس نیز تولید می شود. بدن آدمی این ماده را با استفاده از اسید آمینه های آرژی نین، گلیسین و همینطور هم متیونین تولید می کند. مقادیر اندکی از این ماده در گوشت قرمز و در گوشت ماهی قزل آلا نیز یافت می شود.
ما حدوداً 95 درصد از کراتین موجود در بدن را در عضلات ذخیره می کنیم. این مقدار به طور متوسط حتی به 100 گرم نیز بالغ می شود. بدن انسان کراتین تولید شده در بدن و یا جذب شده از طریق دستگاه گوارش را با فسفر موجود در بدن ترکیب کرده و فسفوکراتین حاصل را در سلول های عضلانی انباشته می کند.
همانگونه که خود نیز می دانید بدن آدمی قسمت عمده ای از انرژی مورد نیاز خود برای انجام فعالیت های حیاتی و فیزیکی روزانه خود را از ماده ای موسوم به «آدنوزیون تری فسفات» به دست می آورد. این ترکیب همان ماده ای است که شما آن را با نام atp می شناسید. 
به طوری که در تصویر می بینید بدن شما انرژی مورد نیاز خود برای انجام فعالیت های خود را از سه طریق مختلف به دست می آورد. حتما شما هم با من هم عقیده هستید که تشریح هر یک از این سه واکنش نیاز به چندین جلسه تدریس دارد و منکر این واقعیت نیز نمی توان شد که آشنایی کامل با این سه مرحله و با این سه واکنش از بدیهیات و از ضروریات ابتدایی و غیر قابل انکار فن مربیگری است. حال خود قضاوت کنید که چگونه می توان در عرض کمتر از دو هفته مربی تمام عیار تربیت کرد و تمام فنون و فوت و فن های مربیگری را به آنها آموزش داد که در ایران اعمال و اجرا می شود؟!
به هر حال، زمانی که بدن انرژی مولکول های atp را آزاد کرده و به مصرف رسانید این مولکول تبدیل به adp می شود. بدن شما برای تبدیل دوباره adp و تبدیل آن به atp از کراتین فسفات بهره می گیرد. در این مرحله است که ارزش واقعی کراتین و همین طور هم مکمل های حاوی این ماده باارزش غذایی بیش از پیش روشن می شود. به عبارت ساده تر می توان گفت که فراوانی کراتین در بدن منجر به فراوانی مولکول های سرشار از انرژی atp در بدن شده و در نتیجه نیز شما را در پرداختن به تمرینات شدید یاری می دهد.
در مورد آزاد سازی انرژی از طریق اسید لاکتیک اشاره به این مهم را ضروری می دانم که بالا رفتن میزان این ماده در سلول با بالا رفتن ph محیط سلول و با مشکلات ناشی از آن از جمله کم شدن کارآیی عضلات همراه خواهد بود. به همین علت نیز متخصصین این روش آزاد سازی انرژی را چندان مناسب و کارامد نمی دانند. شاید بتوان کامل ترین شکل آزاد سازی انرژی در بدن را سیستم هوازی دانست اما به این مهم نیز توجه داشته باشید که ورزش های قدرتی و تمرینات با وزنه ای که شما انجام می دهید بیشتر از اینکه با سیستم هوازی و اسید لاکتیک سر و کار داشته باشد با سیستم کراتین فسفات سر و کار دارد. محض اطلاع خوانندگان یادآوری می کنیم که سیستم هوازی معمولا در ورزش ها و در فعالیت هایی که پرداختن به آن ورزش با افزایش تعداد تنفس در دقیقه و با بالا رفتن تعداد ضربان قلب آدمی همراه است فعال بوده و سیستم اسید لاکتیک نیز بیشتر در ورزش های سرعتی نظیر وزنه برداری و پرتاپ دیسک و غیره که در آن ورزش ها فعالیت فرد در کوتاه ترین زمان و در بالاترین سرعت ممکن اجرا می شود فعال می شود.
کراتین و نقش آن در تمرین و پرورش اندام 
کمپانی های مکمل سازی و مکمل فروشان و در برخی موارد نیز نویسندگانی که در قالب مقالات به ظاهر علمی مکمل های خود را تبلیغ می کنند در مورد کراتین و مکمل های حاوی این ماده طبیعی اغراق ها کرده و آن را در برخی موارد معجزه قرن جا زده اند و کسانی هم که درک درستی از این ترکیب نداشته و عادت دارند تا در مورد هر چیز و هر ترکیب، دانسته و ندانسته نظر داده و اظهار فضل و افاضات ادب کنند در برخی موارد مصرف آن را از بیخ تحریم کرده و موارد عجیب و غریبی را به آن نسبت داده و آن را پسر خاله سرطان و ایدز جا زده اند. برای روشن تر شدن مطلب، در قسمت انتهایی این مقاله در مورد عقاید و باورهای غلط هر دو گروه به تفصیل صحبت خواهیم کرد.
کراتین در کنار تامین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت های فیزیکی حتی از شدت اثر اسید لاکتیک بر ph محیط در سلول های عضلانی نیز کاسته و به عقیده متخصصین و محققان حتی تاثیر در خور توجهی در افزایش حجم و قدرت عضلانی نیز از خود نشان داده است. مصرف کراتین به شکل مکمل آن با دم کردن و افزایش حجم عضلانی پس از اتمام جلسات تمرینی همراه خواهد بود که این دم و این افزایش سایز عضلانی نیز تا روزها پس از تمرین ادامه می یابد. تنها نکته منفی در مورد مصرف این ترکیب شاید این باشد که گفته می شود سهم عمده ای از حجم حاصل شده با مصرف کراتین ناشی از احتباس آب و املاح در سلول های عضلانی است. لازم به یادآوری نیست که تقریبا در حدود 70 درصد از حجم عضلات در بدن آدمی را آب تشکیل داده است و افزایش حجم ناشی از احتباس آب در سلول های عضلانی نیز چندان هم نامطلوب و غیر معمول نیز نخواهد بود. این در حالی است که محققین اروپایی و آمریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف کراتین علاوه بر افزایش احتباس آب در سلول های عضلانی حتی منجر به افزایش حجم واقعی و خشک عضلانی نیز خواهد شد. این یافته ها دلیل و گواه روشنی بر این مدعاست که کراتین در افزایش واقعی حجم عضلانی تاثیر معنی داری داشته است.
چه میزان کراتین کافی است؟
شاید معمول ترین روش برای مصرف کراتین دوره یک هفته ای 20 گرم در 4 وعده برای بارگیری و ادامه دوره با مصرف 2 وعده 5 الی 10 گرمی در روز باشد. البته در این روش نیز باید پس از 5 الی 6 هفته مصرف مداوم مکمل، استراحت نموده و سپس مصرف را بدون بارگیری از سر گرفت.
به نظر می رسد که مصرف ترکیبی کراتین به مکمل های پروتئینی و مصرف مقادیری از کربوهیدرات ها در حدود 20 الی 30 دقیقه پس از مصرف کراتین در افزایش جذب آن مؤثر بوده است. به دلیل اینکه کراتین در فرم مایع پایداری چندانی نداشته و فوراً نیز بی اثر می شود توصیه شده است تا کراتین را بلافاصله پس از ریختن در آب سر بکشید.





طبقه بندی: کراتین چیست؟، 
برچسب ها: کراتین، کراتین چیست؟،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 6 شهریور 1391 توسط محمد رضا ایازی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم