تبلیغات
فروش انواع مکمل های ورزشی - پروتئین و اسیدآمینه ها

فروش انواع مکمل های ورزشی
 
پروتئین و اسیدهای آمینه
پروتئین و اسیدهای آمینه پروتئین‌ها فراوان‌ترین مولكول‌های آلی در سلول‌های جانوری بوده و حدود 50% و یا بیشتر از وزن خشك آنها را تشكیل می‌‌دهند. پروتئین‌ها در اثر هیدرولیز به واحدهای ساختمانی خود یعنی اسیدهای آمینه تبدیل می‌شوند و همین واحدهای ساختمانی تعیین‌كننده ارزش غذایی پروتئین‌ها می‌باشند...

پروتئین‌ها فراوان‌ترین مولكول‌های آلی در سلول‌های جانوری بوده و حدود 50% و یا بیشتر از وزن خشك آنها را تشكیل می‌‌دهند. پروتئین‌ها در اثر هیدرولیز به واحدهای ساختمانی خود یعنی اسیدهای آمینه تبدیل می‌شوند و همین واحدهای ساختمانی تعیین‌كننده ارزش غذایی پروتئین‌ها می‌باشند.

واحدهای ساختمانی پروتئین هر یك دارای قدرت خاصی بوده و برحسب نیاز بدن مورد مصرف قرار می‌گیرند.

پروتئین برای ساخت و بازسازی عضلات، گلبول‌های قرمز، مو و دیگر بافت‌های بدن و برای ساخت هورمون یك ماده اساسی و ضروری است. وقتی كربوهیدرات به طور كافی در دسترس نباشد می‌توان به جای آن از پروتئین استفاده كرد. حدود 15% انرژی مورد نیاز روزانه باید از غذاهای پرپروتئین مثل ماهی، مرغ و تخم‌مرغ تأمین شود. بسیاری از ورزشكاران مقدار زیادی گوشت گاو، تخم‌مرغ، جوجه یا پروتئین دیگر مصرف می‌كنند با این تصور كه پروتئین عضله‌سازی می‌كنند با این وجود پروتئین اضافی بر حجم نمی‌افزاید بلكه تمرینات درست و فشرده است كه حجم عضلات را زیاد می‌كند نسبت نیاز روزانه بدن افراد از درصد پروتئین با یكدیگر متفاوت است. معمولاً مصرف پروتئین براساس هر كیلوگرم وزن افراد معمولی 1 تا 2/1 گرم می‌باشد و در ورزشكاران 5/1 تا 2/2 گرم به ازای هر كیلوگرم از وزن بدن پیشنهاد شده است. پروتئین‌ها از تركیباتی آلی به نام اسیدهای آمینه تشكیل شده‌اند. كه این اسیدهای آمینه را به دو گروه تقسیم می‌كنند:

1- اسیدهای آمینه ضروری

2- اسیدهای آمینه غیرضروری.

اسیدهای آمینه ضروری:

اصطلاح اسیدهای آمینه ضروری بدین دلیل گفته می‌شوند كه بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و حتماً باید از طریق مواد غذایی به بدن برسند. این اسیدهای آمینه عبارتند از: آرژنین- لیزین- تره اونین- متیونین  والین  فنیل آلانین لوسین  تریپتوفان  ایزولوسین- هیستیدین.

اسیدهای آمینه غیرضروری:

این اسیدهای آمینه عبارتند از: گلیسین- آلانین- سرین- سیستئین- آسپارتیك اسید- پرولئین  سیستئین  هیدروكسی پرولئین.

اگرچه تمام اسیدهای آمینه برای بدن و رشد عضلات لازم هستند. ولی بعضی از آنان در مقایسه با بقیه از اهمیت خاصی برخوردارند.

برای مثال اسیدهای آمینه ارژنین و گلیسین در تحریك ترشح هورمون رشد خود بدن تأثیر دارند. از طرف دیگر گلیسین در كنترل افسردگی حائز اهمیت است. اسید گلوتامیك فراوان‌ترین اسید آمینه موجود در عضلات است كه نقش مهمی در تولید انرژی دارد و برای این كار خود به ویتامین B6 و B3 نیازمند است. پس به طور خلاصه: آرژنین 1- آزاد كردن هورمون رشد از مغز 2- تحریك رشد عضله

گلیسین: 1- آزاد كردن هورمون رشد از مغز 2- كمك به ساخت كراتین 3- كنترل افسردگی 4- جلوگیری از تشكیل اسید لاكتیك و دیرخسته‌شدن ورزشكار.

هیستیدین: 1- تحریك رشد نوزادان و شیرخواران 2- جلوگیری از دردهای مفصلی.

اسید گلوتامیك: 1- تقویت حافظه و تمركز حواس 2- عضله‌سازی 3- تولید انرژی در عضله

سرین: 1- بالابردن قند خون 2- تولید انرژی در عضله

آلانین: 1- كمك به تنظیم قند خون 2- جلوگیری از تحلیل عضلات.

سیستین: 1- كاهش درد ناشی از التهاب 2- به تأخیر انداختن پیری 3- كاهش التهاب ناشی از آسیب 4- آنتی‌اكسیدان بافت‌های بدن.

لیزین: 1- جلوگیزی از آب شدن عضلات 2- كمك به ساخت كارنی‌تین‌ البته به كمك ویتامین C 3- بالابردن توان فرد در ورزش‌های استقامتی.

لوسین و ایزولوسین: 1- ضروری برای رشد و نمو عضلات بدن 2- دارای خاصیت آنابولیكی و بالابردن كارایی ورزشی.

تمرینات بدنی و فعالیت‌های شدید باعث تحلیل پروتئین‌های بافت عضلانی می‌شود و این كمبود پروتئین در واقع زمینه را برای مصرف پروتئین درخواستی ایجاد می‌كند و مصرف پروتئین مورد نیاز بعد از تمرین باعث افزایش حجم عضلات می‌گردد.

پروتئین به عنوان منبع سازنده مواد برای ماهیچه‌های بزرگ و قسمت‌های تركیب‌دهنده ماهیچه‌هاست و این گروه غذایی عاملی برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده حاصل از تمرین و عامل تحریك‌كننده فاكتورهای رشد بدن و كاهش‌دهنده چربی‌های اضافه بدن می‌باشد و این همان علتی است كه باعث می‌شود و شده تا ورزشكاران از این گروه غذایی استفاده بیشتری ببرند.





طبقه بندی: پروتئین و اسید های آمینه، 
برچسب ها: پروتئین، اسیدآمینه،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 6 شهریور 1391 توسط محمد رضا ایازی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم